GMK Röportajlar #4: Emel Karadeniz

  • Yazar Admin, 25.06.2019

Emel Karadeniz, Sinop Bienali kapsamında düzenlenen “Sinopale Çocuk Atölyesi” için hazırladığı afişleriyle 2017 yılında, 36. Grafik Tasarım Yarışması’nda En İyi İllüstrasyon Ödülü’nü kazandı. Rafineri’de üç yıldır sanat yönetmeni olarak çalışan tasarımcı, aynı zamanda Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde yüksek lisans eğitimini sürdürüyor. En son geçtiğimiz mayıs ayında Selanik Tasarım Haftası’nda, Türkiye’den ve Yunanistan’dan grafik tasarımcıları bir araya getiren ortak afiş sergisinde onun da işleri yer aldı. Emel Karadeniz, tasarım pratiği, mesleğinin geleceği ve GMK hakkında sorularımızı yanıtladı.


 

GMK: Grafik tasarımcı olmaya ne zaman ve nasıl karar verdiniz? Bize serüveninizden bahseder misiniz?

Emel Karadeniz: Yolculuğum lise eğitimimi grafik tasarım üzerine almamla başladı. Tasarım alanı ilgimi çekince lisans eğitimime de grafik tasarım alanında devam etmeye karar verdim ve hâlen kendimi bu alanda geliştirmeye devam ediyorum. Şu an hem yüksek lisans yapıyor hem de reklam sektöründe sanat yönetmeni olarak çalışıyorum.

GMK: İletişim tasarımında ilgi duyduğunuz ya da çalıştığınız belli bir alan var mı?

EK: Spesifik olarak çalıştığım bir alan yok. Ancak tasarımlarımda kendimi daha iyi ifade ettiğim ve ilgi duyduğum alanlar ambalaj, afiş ve kitap tasarımı diyebilirim.


"Su", Selanik Tasarım Haftası, 2019.


GMK: Yaşadığınız şehrin tasarımlarınızı etkilediğini düşünüyor musunuz?

EK: Yaşadığımız şehri tasarımı etkileyen temel bir unsur olarak görmüyorum. İnternetin üzerimdeki etkisinin yaşadığım şehirden çok daha fazla olduğunu söyleyebilirim. Yaşadığımız şehirden çok internette vakit geçiriyoruz ve birçok kültürden tasarımcının işlerini takip etme fırsatına sahip oluyoruz. Bu nedenle internet kullanımının etkilerini tasarımlarda görmek çok daha mümkün.

GMK: İşlerinizde tasarım anlayışınız ile müşterinin beklentileri veya kararları arasında nasıl bir denge kuruyorsunuz?

EK: Tasarım, müşteri tarafından tanımlanan bir probleme çözüm üretmektir, sipariş üzerine çalışılır. Bu nedenle, elbette öncelikli olarak onların sorununa/sorunlarına çözüm bulmaya çalışıyorum ancak bunu yaparken kendi bakış açımı da işin içine dahil ederek, yaptığım tasarımı kişiselleştiriyorum.

Bosch Ev Aletler,, Afiş Tasarımı, 2015.

Beymen Yeni Yıl, Ambalaj Tasarımı, 2017.

Boyner Yeni Yıl, Ambalaj Tasarımı, 2017.


GMK: Bugüne dek yaptığınız işler arasında sizin için en önemli olanlar hangileri?

EK: Tasarımcı ele aldığı her işte kendi kişiliğini, bakışını yansıtmaya çalışır. Bu nedenle yaptığım her iş benim için önemli. Bende duygusal olarak yer etmiş bir işten bahsetmem gerekirse, diploma projesi için yapmış olduğum afiş dizisi ve Uluslararası Sinop Bienali kapsamında düzenlenen Sinopale Çocuk Atölyesi için hazırladığım afiş dizileridir.

"Sinopale Çocuk Atölyesi" Afiş Serisi, Sinop Bienali, 2017.


Sinopale Çocuk Atölyesi" Afiş Serisi, Sinop Bienali, 2017.


GMK: Aldığınız ödüllerin size ne tür katkıları oluyor?

EK: Tasarladığım işlerin ödüle layık görülmesi beni her zaman daha iyisini yapmaya teşvik etti. Aynı zamanda bu işle uğraşan diğer meslektaşlarımın beni tanımasını ve bu sayede onlarla tanışma fırsatı yakalamamı da sağladı.

GMK: Bugüne dek sizi en fazla etkileyen tasarım hangisi ve neden?

EK: Penguin Books için yapılan kitap tasarımlarını tek geçerim. İçeriği yansıtmaktaki başarıları benzersiz. Baskı metotlarındaki çeşitlilik de oldukça etkileyici.


GMK: Size göre iyi tasarım nedir?

EK: Benim için iyi tasarım, probleme cevap bulmasının yanı sıra o probleme yeni bir yaklaşım getirendir.


Beşte Beş, Kitap Tasarımı (Yüksek Lisans Projesi), 2018.


GMK: Bugüne dek işlerinizde telif sorunları yaşadınız mı?

Hayır, telif konusunda bir sorun yaşamadım.

GMK: İletişim tasarımı alanındaki güncel işleri takip ediyor musunuz? İlgiyle takip ettiğiniz tasarımcılar/projeler var mı?

EK: Güncel işleri yetişebildiğim kadarıyla takip etmeye çalışıyorum. İlgimi çeken tasarımcılar ve tasarım stüdyolarının başında Studio Fexien, Foreign Policy, My Name is Wendy, Muir McNeil, Mindsparklemag geliyor.


Rave Mag, 2017.


Rave Mag, 2017.


Rave Mag, 2017.

GMK: Şu an neler üzerinde çalışıyorsunuz? Yeni projeleriniz var mı?

EK: Şu an bulunduğum ajansta çeşitli markaların kampanyaları için çalışıyorum. Aynı zamanda proje bazlı işler de yapmaktayım.


GMK: Ne zamandır GMK üyesisiniz? GMK’nın çalışmaları hakkında ne düşünüyorsunuz?

EK: 2 yıldır GMK üyesiyim. Grafik tasarım alanında yaşadığımız şehrin bizlere sunduğu olanaklar oldukça az. GMK’nın, grafik tasarım alanında yaptığı etkinliklerin ve yayınların biz tasarımcıları pozitif yönde etkilediğini düşünüyorum.



GMK Afiş Serisi (Diploma Projesi), 2016.


GMK Afiş Serisi (Diploma Projesi), 2016.


GMK Afiş Serisi (Diploma Projesi), 2016.


GMK: Mesleğinizin geleceği hakkında ne düşünüyorsunuz?

EK: Bu soruya cevap vermek oldukça güç. Değişen teknoloji ile birlikte tasarım da şekilleniyor ve değişiyor. Gelecekte bugünkünden çok farklı işler yapacağımızı düşünüyorum.◼︎


27 Nisan Dünya Tasarım Günü, 2018.


Röportaj: Eda Gündüz (GMK Üyesi)