GÜNCEL

TÜRKİYE'DEN

KONUŞMA

Studio-X İstanbul'da Tasarım Tarihi Konuşmaları

Bu yıl “Biz İnsan Mıyız? – Türümüzün Tasarımı: 2 Saniye, 2 Gün, 2 Yıl, 200 yıl, 200.000 Yıl” temasıyla gerçekleşen 3. İstanbul Tasarım Bienali kapsamında, Türkiye’de tasarımın 200 yıllık tarihini ele alan “Türkiye Tasarım Kronolojisi” başlıklı bir proje gerçekleşiyor.

Gündeliğin Belleği 1933 / 39, İlkokul, Paşabahçe, İstanbul, Kaynak: Nusret Safayhi Arşivi.

Bu projenin aktif bir parçası olan Studio-X İstanbul bu hafta bir dizi konuşmaya ev sahipliği yapıyor. 5 Kasım Cumartesi günü gerçekleşecek konuşmalar, Türkiye’de gündelik yaşamdan endüstriye grafik tasarımın tarihine dair aydınlatıcı bir kesit sunuyor.

10.00-12.00 “Oyuncaklar ve Gündelik Yaşam: Üretmek, Oynamak, Biriktirmek, İzini Sürmek”

Konuşmacılar: Kudret Emiroğlu, Avşar Gürpınar, Fatoş İnhan

Moderatör: Aren Emre Kurtgözü

 

14.00-16.00

1. Oturum / 14.00-15.00

“Yazı Tasarımının Bu Topraklardaki Tarihi”

Konuşmacılar: Özlem Özkal, Onur Yazıcıgil

Moderatör: Ömer Durmaz

2. Oturum / 15.00-16.00

“Grafik Tasarımın Türkiye’deki Tarihinde Özneler”

Konuşmacılar: Dilek Bektaş, Ender Merter, Sinan Niyazioğlu

Moderatör: Ömer Durmaz

 

16.30-18.30

1. Oturum / 16.30-17.30

“Ambalaj Tasarımında Grafik Tasarım mı Daha Önemlidir Endüstriyel Tasarım mı?

Konuşmacılar: İlhan Bilge, Gülay Gamze Güven

Moderatör: Orhan Irmak

2. Oturum / 17.30-18.30

“Türkiye’deki Ambalajların Tarihçesine Koleksiyoner Perspektifiyle Bakış”

Konuşmacılar: Aybala Yentürk, Nejat Yentürk

Moderatör: Ömer Durmaz

 

Gündeliğin Belleği, Feriha Tevfik, Mardin, Nİsan 1938, Kaynak: Gökhan Akçura Arşivi.

"Türkiye Tasarım Kronolojisi"; ambalaj, grafik tasarım, iletişim ve reklam, konut, mobilya, peyzaj, sanayi yapıları gibi konuların yanı sıra bugüne kadar tasarım perspektifinden pek ele alınmamış aydınlatma, oyuncak, müzik, seramik, sağlık, sivil örgütlenmeler gibi alanları da kapsayan bir kronoloji denemesi. Proje, Tanzimat’tan günümüze kadar gelen bir zaman dilimini kapsayacak şekilde hazırlanan metinler aracılığıyla toplumsal, mekânsal, kentsel ve tarihsel anlamda tasarım tarihimize etki eden eşikleri tespit etmeyi ve bu yolla tarih yazımını etkileyecek verimli tartışmalar için bir zemin oluşturmayı hedefliyor.